Аннотации:
Актуальность настоящего исследования заключалась в разработке концепции Ценности: «гражданственность и патриотизм» - основы духовно-нравственного воспитания личности, в изучении роли различных общественных организаций в формировании гражданской позиции и чувств патриотизма у школьников и студентов. Представлены результаты исследования в Сибирском регионе на студенческой выборке с охватом 2000 студентов, и впервые дан анализ результативности реализации мероприятий государственной программы по гражданско-патриотическому воспитанию в Новосибирской области с учетом критериев и показателей (индикаторов) нравственно-духовных и количественных параметров с 2001-2010 гг. Сформулированы выводы и рекомендации для учителя, психолога, преподавателя вуза по взаимодействию учащихся и учителей, студентов и преподавателей, направленного на становление молодого человека как гражданина демократического государства, действующего на основе ценностей демократии, государственных законов, религиозных основ и этики рыночной экономики, ориентированного на идеалы служения Отечеству при уважении ко всем народам, населяющим Россию и другие страны. Показано, что духовно-нравственное развитие и воспитание возможно при педагогически обоснованной концепции развития и воспитания гражданина и патриота своего Отечества.
Описание:
The urgency of this research consisted in the elaboration of the conception for the Value: «civic-mindedness and patriotism» as the foundation for spiritual and moral development and education of a personality and in the investigation of the role of the different civic organizations in the formation of the civil position and patriotic sentiment of the pupils and the students. The results of the research in the Siberian region are represented on the sampling, covering the answers of 2000 students, are represented. The analysis of effectiveness of the measures taken in the framework of the State program on civil and patriotic education in the Novosibirsk region having regard to the criteria and characteristics (indicators) for the moral and spiritual and quantitative parameters from 2001 to 2010 is given. The conclusions and recommendations for teachers, psychologists, university lecturers considering the interaction between educators and learners aimed at the formation of the young person as a citizen of the democratic state, acting on the principles of democracy, law, religious foundations and ethics of market economy, oriented on the ideals of service to the Motherland with respect to all of the nations inhabiting Russia and other countries were formulated. The article shows that spiritual and moral development and education is possible if there is a pedagogically substantiated conception for development and education of citizen and patriot of Motherland.