Изучение динамики конкуренции на отраслевом рынке невозможно без доступа к информации о его объеме и структуре, причем однородной и точной. В отличие от европейских стран использовать в качестве основного источника информации государственную статистику в России невозможно из-за ее неадекватности, поэтому на первый план выходят другие методы получения необходимой информации. Их сравнительные достоинства и недостатки проанализированы, определены границы и условия использования. Приведены также примеры использования данных, полученных автором в ходе систематических замеров в 1997–2009 гг., для анализа динамики конкуренции на рынках растительного масла и майонеза в г. Новосибирске.
The analysis of competition in the industrial market requires access to information on its volume and structure, being homogeneous and precise. Unlike in other countries, industrially advanced, it is nearly impossible to use informational resources of federal statistics of Russia, which are considered to be inadequate, thus other sources of information come to the fore. The advantages and disadvantages of the above mentioned sources have been analyzed, the scope of information access and use conditions has been determined. Below, the data of systematic indications covering the period of 1997–2009 analyzed by the author are presented. The above mentioned data concern the analysis of competition in the vegetable oil and mayonnaise markets of Novosibirsk.