Dynamic transformation of the Russian society and the educational system requires special attention to the essence of the education policy and its value orientations. The article analyzes the content of the education policy and attempts to explain the current problems: how the state designs its education system, what goals it sets, whose interests underlie the organization and management of education. The author tries to understand why the market relations and the tendencies to replace free with fee paid education led to the divergence from the policy of creating the healthy ethical space for education and to the focus on pragmatic functional tasks instead.
В условиях активной трансформации российского социума и самой системы образования необходимо особое внимание к вопросам сущности образовательной политики, ее направленности на ценностные ориентиры отечественного образования. В статье рассматривается содержание образовательной политики и предпринимается попытка объяснить существующие здесь проблемы: как государство обустраивает свою систему образования, какие ставит перед ней цели, чьи интересы лежат в основе организации и управления образованием. Мы стремимся понять, почему рыночные отношения, тенденции превращения образования в платное определили отход от политики создания высоконравственного пространства для образования, обусловив развитие прагматических функциональных задач.