What is so specific in Kant’s understanding of ontology? This question does not yet have a definitive answer. Although anthropological, gnoseological, ethical and even political interpretations of Kant's philosophy are well represented in Kant’s studies, the ontological one had been undeservedly overlooked, especially in Russian-language research. The analysis of Kant's texts and comparison of their content with the corresponding aspects of Wolfs position show that the way Kant changed ontology can be divided into three main aspects - the structure of ontology, the transformation of traditional themes, and the introduction of new themes into ontology. In addition, for Kant, the mind was the being, which became the object of research in his ontology.
В чем заключается особенность собственно кантовского понимания онтологии - вопрос, на который до настоящего времени отсутствует однозначный ответ. И если антропологическая, гносеологическая, этическая, и даже политическая интерпретации кантовской философии широко представлены в кантоведении, то онтологическая не заслуженно обойдена вниманием, особенно в русскоязычных исследованиях. Анализ кантовских текстов и сравнение их содержания с соответствующими сторонами позиции Вольфа показывают, что преобразование Кантом онтологии шло по трем основным линиям - структура онтологии, трансформация традиционных тем, введение новых тем в онтологию. Кроме того, для Канта разум становится тем сущим, исследование которого проведено в онтологии.