«Voice and Phenomenon» is one of Jacques Derrida’s major works. The philosopher himself placed it at the first place in the architecture of classic philosophy. The aim of the present work is to study the link between the philosophies of Derrida and Husserl, and to highlight, in the debate about the relations between the «philosophy of the trace» and the transcendental phenomenenology, the key moments related to the gnoseology area. The author analyzes the main contemporary interpretations of Derrida’s work, then «Voice and Phenomenon» itself, and draws conclusions confirming its truly critical focus.
«Голос и феномен» - одно из ключевых произведений Жака Деррида. Сам философ ставил его «на первое место в классической философской архитектуре». Цель данной работы - исследовать связь философии Деррида и Гуссерля и выделить в полемике вокруг отношения «философии следа» и трансцендентальной феноменологии основные моменты, относящиеся к области гносеологии. Прежде всего, рассмотрены основные современные интерпретации мысли Деррида. Проанализирована его работа «Голос и феномен» и приведены доводы, подтверждающие ее глубокую критическую направленность.