Those, who struggle against Japanese military forces during WWII battles, remember Japanese soldiers as strong, cruel and brave warriors. Allies's actions against them took maximum of bravery, mental strength and military skills from Russian, Chinese, US and European soldiers. Even being surrounded, being in their final position, Japanese soldiers and officers kept fighting until the end against powerful enemy. Such qualities are based on the unique system of ideological education created and improved in IJA and IJN forces during 1868–1945. That ideological system based on the «militaristic culture» cultivated and dominated in imperial Japan. That was a mix of romanticized samurai traditions, latest ideological constructions and innovations in technic and management, have been taken from western countries. The research of system of ideological education of Imperial Japanese militaries, developed between 1868 and 1945, helps us improve our understanding of peculiarities of the society of Imperial Japan, and especially, motivation of it's soldiers's, officers's, civilian's and military and political elite's actions. Our publication provides brief analysis of the maincharacteristics of ideological education in IJ Forces and the processes of it's development.
Воевавшие на полях сражений Второй мировой войны военнослужащие частей армии и флота императорской Японии остались в памяти своих противников умелыми и храбрыми бойцами, жестокими к врагу. Действия против них требовали от солдат и офицеров союзных сил максимум усилий. В основе таких качеств солдат и офицеров Японии лежала уникальная система воинского воспитания, существовавшая в ее вооруженных силах (ВС). Она была основана на господствовавшей в японском обществе милитаристской культуре – сплаве романтизированных традиций, позднейших идеологических конструкций и перенятых извне технических и организационных новшеств. Исследование существовавшей и развивавшейся в 1868–1945 гг. системы идеологической подготовки военнослужащих в ВС Японии позволяет глубже понять особенности устройства японского общества рассматриваемого периода и, более всего, истоки мотивации действий ее солдат, офицеров, гражданских лиц и военно-политического руководства. В статье представлен анализ характерных черт системы воинского воспитания и процесса их развития. Особое внимание уделено отражению воинской идеологии в декоративно-прикладном искусстве рассматриваемого периода.