In the article the comparison of the Yermak depiction considered by peasant painting from the Yenisei province (the beginning of the XX century) with the image of this historical figure in the later stages of Russian song and epic tradition is attempted. According to the author, a trend toward empowering the Cossack Ataman by features of an epic hero, clearly manifested in the historical songs and epics, can be found not only in verbal, but also in visual forms of folklore. Proof of this are features of an epic hero identified in the Yermak depiction considered by peasant painting from the Yenisei province.
В статье предпринята попытка сопоставить изображение Ермака, представленное в крестьянской росписи из Енисейской губернии начала XX в., с образом названного исторического деятеля, сложившимся в песенно-былинном творчестве на поздних этапах русской эпической традиции. Тенденция к эпизации образа казачьего атамана, отчетливо проявившая себя в исторических песнях и былинах, по мнению автора, находит выражение не только в вербальном, но и в изобразительном фольклоре. Подтверждением этого являются выявленные черты былинного богатыря, характерные для облика Ермака в рассмотренной росписи из Енисейской губернии.