The article is devoted to one of the most characteristic feature of narration in Chulkov’s novel «The Moker» , that is involving the reader in the word of the novel (hero’s adventures, author’s digressions). The narrator decreases a distance between him and the reader; he appeals to the reader and make him a participant of the narration. In the «Tale of the Taffeta Beauty Patch» the narrator discusses a novel as a genre, comparing it with a tale. Author’s comments about the novel are contradictory; he acknowledges and blames its conventions. Nevertheless, Chulkov creates his original novel narration; the interplay between narrator and reader in «The Moker» played a part of some kind of support for the author. The author gives the reader confidence and consistently increases his knowledge. The introduction of the reader into the text contributed to the rise of the Russian novel.
В статье рассматривается одна из ярких художественных особенностей романа «Пересмешник» Чулкова – введение читателя в разные повествовательные пласты (истории героев, авторские отступления). Автор сокращает дистанцию между автором и читателем, создает иллюзию сопричастности читателя ко всему, что происходит в романе. Он включает обращения к читателю в свои размышления о романе в «Сказке о рождении тафтяной мушки», где сравнивает роман со сказкой. Чулков создает свой тип романного повествования, и в этом творческом процессе игра с читателем приобретает функцию своеобразной опоры, с этой целью автор намеренно расширяет диапазон компетентности читателя. Благодаря введению читателя в повествование была найдена та особая интонация, которая выделяет «Пересмешник» Чулкова как ранний пример, намечающий перспективу развития русского романа.