The article represents the reconstruction of practical sphere of the Tashtyk funeral rites based on the complex analysis of construction typology and sacrificial funeral feasts. The research concerns 13 funeral memorials including 618 funeral erections. Funeral memorials were situated near crypts in the high-water beds or on the top of the ridges. As for the crypts there predominate the western and south-western disposition of funeral memorials and in line planigraphy of funeral objects. The following funeral objects were found out: holes with a funeral feast, holes with a stele, steles without a funeral feast. Logs, blocks and beresta were used for building ground-based and in-hole funeral constructions. As a funeral feast there could be watery food in earthenware crockery, meat of sacrificial animals put on beresta or in wooden bowls. There were 3 categories of crockery specialization according to its shape and volume: table crockery, household crockery and containers for keeping food. The variety of groups of funeral objects with different amount of crockery and types of sacrificial meat depends on the season when funeral feasts were held and social differentiation.
На основе комплексного анализа и типологии конструкций и состава жертвенных тризн выполнена реконструкция практической сферы поминального обряда таштыкской культуры. Для исследования привлечены 13 поминальников, которые включают 618 поминальных сооружений. Поминальники приурочены к склепам, располагаются в поймах рек или на вершинах увалов. Преобладают западная и юго-западная диспозиции поминальников относительно склепов и рядный принцип планиграфии поминов. Выявлены поминальные объекты в виде ямки с тризной, ямки со стелой, стелы без тризны. Для сооружения наземных и внутриямных конструкций поминов использовали бревна, плитки и бересту. В качестве поминальной тризны в ямках поставлена жидкая пища в глиняной посуде и мясо жертвенных животных, уложенное на бересту или в деревянных мисках. Выделены 3 категории посуды по форме и объему: столовая, хозяйственная, тара для хранения. Выделяются группы поминов с разным количеством посуды и составом жертвенных наборов мяса, что объясняется сезоном проведения тризн и социальной дифференциацией общества.