Among the Khakas people khai is a national laryngeal manner of singing. Chatkhan is the 6-stained or the 7-strained main pizzicato musical instrument (a type of zither). Both these unique phenomena are symbols of the Khakas musical culture. Being master of khai’s technology and technique of the playing the Chatkhan is necessary for a khaidzhi – the performer of the alyptykh nymakh (a heroic folk tale), the greatest genre of the Khakas folklore. For the first time the way of khaidzhi’s formation is observed in the article. The practical experience of the folk tales’ narration is generalized, that is the role of such significant musical-masterly components in it as khai and the chatkhan mellowing, accompanying it, and also sounding independently during the epic narration. Such important problems, which were not previously researched, as khai’s specificity, the peculiarities of the chatkhan epic mellowing, the formation of folk tales narration’s mastery, the classification of khaidzhi’s types are looked through. Such fact is noted that having a perfect command of many masterly qualities of a singer, of a musician, of a reciter, the khaidzhi is actually becoming like a synthetic player. And the most important – how psychologically subtly he influences the audience, what atmosphere he creates in it at the moment of folk tales’ narration – depends on the level of any performer’s mastering these qualities. Observations and conclusions given in the article have a paramount significance for further research, revival and development in the modern conditions of the khaidzhi’s traditional skill. Heightened interest for mastering of which is observed lately in Khakassia, especially among young people. Generally the materials of the article throw light on one of the important spheres of the Khakas people’s spiritual culture – the epic folk tales’ narration.
У хакасов хай – национальная гортанная манера пения. Чатхан – 6–7-струнный щипковый основной музыкальный инструмент (тип цитры). Оба эти уникальные явления – символы хакасской музыкальной культуры. Владение технологией хая и техникой игры на чатхане обязательно для хайджи – исполнителя хакасского алыптых нымаха (героического сказания), наиболее крупного жанра хакасского фольклора. В статье впервые прослежен путь становления хайджи. Обобщен практический опыт сказительства, а именно роль в нем таких значимых музыкально-исполнительских компонентов, как хай и чатханный наигрыш, сопровождающий его, а также звучащий самостоятельно в процессе эпического повествования. Освещены неисследованные ранее такие важные проблемы, как специфика хая, особенности чатханного эпического наигрыша, формирование сказительского мастерства, классификация типов хайджи. Отмечается, что, овладевая многими исполнительскими качествами певца, музыканта и декламатора, хайджи фактически становится как бы синтетическим актером. От того, в какой степени обладает этими качествами тот или иной исполнитель, зависит самое главное – насколько психологически тонко воздействует он на слушательскую аудиторию, какую атмосферу создает в ней в момент сказывания. Изложенные в статье наблюдения и выводы имеют первостепенное значение для дальнейшего изучения, возрождения и развития в современных условиях традиционного искусства хайджи, повышенный интерес к освоению которого наблюдается в последнее время в Хакасии, особенно среди молодежи. В целом же материалы статьи характеризуют одну из важных сфер духовной культуры хакасов – эпическое сказительство.