The study of Turkic-speaking peoples of Central Asia in the Middle Ages has drawn the attention of russian and foreign research for more than a 1.5 centuries. Among the issues under consideration in the Turkology far not least is the reconstruction of nomads’ world outlook ideas. This subject has been studied even in the most dramatic period for science in USSR associated with the reprisals 1930–1940 years, the Great Patriotic war, the supremacy of one methodological paradigm (historical materialism), buttressed by an ideology. Meanwhile, even in such circumstances archaeological, written and ethnographic sources were accumulated, the principles of their analysis and interpretation were elaborated. All this has enabled scientists to establish a number of specific features of religious beliefs and rites of Turkic-speaking nomads, to note certain influence of world religions (Manichaeism and Buddhism) on their outlook. In general, the second half of 1930 – the first half of 1960 can be regarded as an extension of the period of accumulation of sources and attempts to present a more or less complete picture of the spiritual life of nomads, however, limited by methodological and ideological framework.
История изучения тюркоязычных народов Центральной Азии средневековья привлекает внимание отечественных и зарубежных исследований уже более полутора сотен лет. Среди рассматриваемых проблем в тюркологии далеко не последнее место занимают реконструкции мировоззренческих представлений номадов. Данная тематика изучалась даже в драматичный для отечественной науки период, связанный с репрессиями 30–40-х гг. XX в., Великой Отечественной войной, господством одной методологической парадигмы (исторический материализм), подкрепленный идеологией. Между тем даже в такой обстановке шло накопление археологических, письменных и этнографических источников, вырабатывались принципы их анализа и интерпретации. Все это позволило ученым установить ряд конкретных особенностей религиозных верований и обрядов тюркоязычных кочевников, отметить определенное влияние мировых религий (манихейства, буддизма) на их мировоззрение. В целом же вторую половину 1930-х – первую половину 1960-х гг. можно рассматривать как продолжение периода накопления источников и попытки представить более или менее целостную картину духовной жизни кочевников, однако, в ограниченных методологических и идеологических рамках.